Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 

Návrat do terénu

13.4.2008

 


Bratislava – Značka Iveco pridala ku svojim vozidlám s pohonom všetkých kolies off-road Massiv. Má teda k dispozícii kompletnú ponuku vozidiel s takýmto pohonom.

Novinka predstavuje návrat do segmentu off-roadov, pričom sa inšpiruje slávnym sesterským Fiatom Campagnola z 50. rokov minulého storočia. Massif je pripravený zdolávať extrémne podmienky – až 100-percentné stúpanie, jeho nájazdový uhol je vpredu 50°, vzadu 30° a prejazdový uhol 24°. Pri sériovom vybavení sa môže brodiť vodou do hĺbky 500 mm a svetlá výška podvozka štandardnej verzie je 200 mm. Pohon predných kolies sa dá vypnúť, čo výrazne znižuje spotrebu paliva pri jazde po cestách. Massif s dlhým rázvorom (2768 mm) je k dispozícii v päťdverovej verzii, vo verziách pick up a šasi s kabínou. Krátky variant s rázvorom 2452 mm sa vyrába s trojdverovou karosériou.

Osvedčený pohon

Pre Massif je k dispozícii osvedčený motor Iveco 3.0 HPI s maximálnym výkonom 107 kW (146 k) a krútiacim momentom 350 Nm alebo 3.0 HPT (130 kW/176 k, 400 Nm) – obidva v kombinácii so šesťstupňovou prevodovkou ZF. S pohonným reťazcom je spojená rozdeľovacia prevodovka a prostredníctvom hriadeľov i predná a zadná náprava. Rozdeľovacia prevodovka zabezpečuje rýchlejší prevod (v pomere 1:1,003) a zaradenie pohonu všetkých kolies. Nízky prevod (v pomere 1:2,3) je určený iba pre pohon 4x4. Voliteľný je systém ovládania voľnobežných nábojov predných kolies – aby sa predišlo poškodeniu prevodovky pri jazde so zapnutým pohonom 4x4 na tvrdom povrchu. Pri zaradení redukcie sa automaticky zapne pohon 4x4. Vozidlo nemá medzinápravový diferenciál, preto sa zmenšenie adhézie predných alebo zadných kolies v pracovnom režime 4x4 neprejaví na úbytku trakcie. Rozdelenie krútiaceho momentu je trvalo 50:50. V nadštandardnej výbave je navyše uzávierka zadného diferenciálu a tiež zariadenie, ktoré automaticky uvoľní voľnobežné náboje predných kolies, ak sa pohon 4x4 používa na tvrdom podklade. Prevodovka v kombinácii s rozdeľovacou prevodovkou umožňuje využívať 12 stupňov pre jazdu vpred a 2 pre jazdu vzad.

V kabíne

Priestor pre vodiča i posádku je komfortný aj pri jazde v drsnom teréne. Čalúnenie sedadiel môže byť z textilu, kože a do extrémnych podmienok sa dá objednať odolný syntetický materiál. Na podlahe sú praktické gumené rohože. Páky zaraďovania jednotlivých režimov jazdy má vodič na dosah po pravej ruke medzi sedadlami. Na prianie je k dispozícii aj klimatizácia. Pre zákazníkov, ktorí chcú vozidlo ešte viac zviditeľniť, sa strecha a plastové dielce dodávajú vo farbe karosérie, k dispozícii sú tónované okná a hliníkové kolesá, medzi doplnkami je rádio/CD prehrávač i satelitný navigačný systém. Do príplatkovej výbavy patrí kožené čalúnenie, objednať si možno kožený poťah na volante a rukoväti radiacej páky. Konfigurácia sedadiel závisí od vyhotovenia: pick-up a šasi sú iba dvojmiestne, trojdverové kombi má zostavu 2+2 a 5-dverová verzia je buď päťsedadlová (2+3) alebo pripravovaná 7-miestna s tromi radmi sedadiel (2+3+2).

Spoľahlivý základ

Všetky verzie modelu Massif sú postavené na šasi s tuhými nápravami, zavesenými na parabolických listových pružinách. Takéto riešenie je zárukou, že vysoké pnutia, ku ktorým dochádza pri jazde v ozajstnom teréne, sa neprenášajú do karosérie v takom rozsahu, že by to skrátilo jej životnosť. Massif je vybavený dvojokruhovým hydraulickým brzdovým systémom s posilňovačom a kotúčovými brzdami (predné ventilované). Parkovacia bubnová brzda má zvýšený účinok – je prepojená s rozdeľovacou prevodovkou. Pri jazde s pohonom 4x4 je rozdeľovanie brzdnej sily mechanické, voliteľný ABS zabezpečuje elektronické regulovanie brzdenia v režime 4x2. V prípade potreby sa dá ABS v teréne aj vypnúť. Vonkajšie tvary Massivu navrhoval Giugiaro a jeho štylistika zodpovedá sfére uplatnenia. Časti karosérie okolo blatníkov, v spodných partiách dverí a pri zadných skupinových svetlách sú odolné voči ľahkým kolíziám.

 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén