BRATISLAVA 6. marca (WEBNOVINY) - Slovensko má v súčasnosti dostatočné kapacity na spracovanie starých vozidiel. S podporou Recyklačného fondu sa na Slovensku podarilo vybudovať efektívne fungujúci systém komplexného zberu a spracovania starých vozidiel. Kým v roku 2004 sa spracovalo iba 723 kusov starých vozidiel, v roku 2008 už spracovatelia zozbierali a spracovali viac ako 37 000 kusov starých vozidiel. Vlaňajšie výsledky predstavovali 32-percentný medziročný nárast. Informoval o tom riaditeľ Recyklačného fondu Ján Líška.
"V súvislosti so zavedením takzvaného šrotovného za odovzdanie starého vozidla, sa nemusia ich majitelia obávať, že by ich nemali kde odovzdať, konštatoval Líška. V súčasnosti pôsobí na Slovensku 28 autorizovaných prevádzok na spracovanie starých vozidiel a sieť zberných miest. Odbyt hlavných vyseparovaných surovín nie je ohrozený a o železný šrot majú jeho slovenskí spracovatelia - Železiarne Podbrezová a U. S. Steel - stále záujem. Problémom môže byť v budúcnosti, pri prípadnom prehĺbení krízy, cena. V súčasnosti sa pohybuje železný šrot v prijateľných hraniciach 8 až 11 centov za kg, čo umožňuje spracovateľom ekonomicky fungovať. Spracovatelia v súčasnosti vyplácajú občanom za odovzdanie starého vozidla určeného na likvidáciu motivačný príspevok 33,19 eur, ktoré im následne vyplatí Recyklačný fond. Ďalších 33 eur dostane spracovateľ od Recyklačného fondu na úhradu prevádzkových nákladov, poznamenal Líška.
V autovrakoch je asi 70 percent železného kovu, asi deväť percent iných kovov a približne 21 percent nekovov, čo sú plasty, kvapaliny, guma, sklo a ostatný materiál. Spracovateľské firmy staré vozidlá demontujú a vytriedené materiály - železný šrot, hliníkový odpad a elektronické komponenty, postupujú na ďalšie spracovanie oprávneným odberateľom. V súčasnosti sa dá zhodnotiť približne 70 percent zo starého vozidla, stále však absentuje spracovanie autoskiel a plastových súčastí, uviedol riaditeľ Recyklačného fondu.
SITA