Písal sa rok 2008, keď kompetentní začali zvažovať maximálnu rýchlosť 160 km/h na vybraných úsekoch našich diaľnic. V tom istom roku NDS začala rozširovať úsek Bratislava-Trnava na tri pruhy.
Tento úsek však dodnes nie je dokončený! Téma 160 km/h limitu na diaľnici sa vrátila v na prelome rokov 2009 a 2010. Povedalo a napísalo sa toho mnoho, aby bol návrh na 160 km/h na diaľnici nakoniec v roku 2012 zrušený.
Prečo to spomínam? Mám na to dôvod. A to ten, že teraz už existuje príklad, ktorý bol nasadený do praxe.
V ďalekej Austrálii majú tzv. Stuartovu diaľnicu, ktorá sa tiahne krajinou od severu k juhu. Tá je dlhá viac ako 2800 km.
V severnej polovici diaľnice bola do roku 2006 povolená neobmedzená rýchlosť. V tomto roku sa však v Severnom teritóriu, kade vedie časť tejto diaľnice, zmenila vláda, ktorá na nej zaviedla limit 130 km/h. Máme tu teda dva dostatočne dlhé časové úseky, kde je možné porovnávať.
Severné teritórium chce teraz neobmedzenú rýchlosť obnoviť. Zatiaľ však len na vybranom úseku medzi Alice Springs a Barrow Creek. Tento úsek je dlhý 200 km.
Čo ich k tomu viedlo? Zmena vlády a pohľad do štatistík. Tie hovoria, že v období medzi rokmi 2000 a 2006, zomrelo na diaľniciach Severného teritória 292 ľudí.
Za ďalších 6 rokov, keď už platil rýchlostný limit 130 km/h to bolo 307 ľudí. Z týchto čísel je vidieť, že prínos obmedzenej rýchlosti na diaľnici nie je v najlepšom prípade žiadny a v horšom prípade na nej zomrie viac ľudí.
Austrálsky minister Peter Styles chce vrátiť zodpovednosť späť do rúk motoristov. Snaží obnoviť neobmedzenú rýchlosť na diaľnici, ktorá bola v roku 2006 nahradená 130-kou.
Úsek medzi Alice Springs a Barrow Creek dostane teda od februára 2014 znova neobmedzenú rýchlosť. Bude to však iba na rok, potom úrady vyhodnotia prínos tohto opatrenia.
„Vraciame zodpovednosť späť do rúk motoristov – musia byť schopní šoférovať v rámci svojich schopností a primerane stavu vozovky,“ vyjadril sa k téme neobmedzenej rýchlosti tamojší minister dopravy Peter Styles.
Minister informoval, že zrušenie rýchlostného limitu neznamená, že polícia nebude na tento úsek diaľnice dohliadať.
Budú sa venovať hlavne nebezpečnej jazde, nezapnutým pásom a jazde pod vplyvom alkoholu, pretože toto sú hlavné príčiny smrteľných dopravných nehôd v Severnom teritóriu.
Samozrejme neobmedzená rýchlosť má aj svojich odporcov. Jedným z nich je Ray Watt z Únie zamestnancov v doprave. Ten sa k neobmedzenej rýchlosti na diaľnici vyjadril takto: „Zvyšovanie rýchlostných limitov prinesie zvýšené riziko a ľudia budú v dôsledku toho umierať. Je to zahrávanie sa s ľudskými životmi. Je absolútne nevyhnutné, že ľudia budú následkom tejto zmeny umierať.“
Zaujímavé však je, že období bez rýchlostného limitu zomrelo na diaľniciach Severného teritória o 15 ľudí menej ako v dobe keď bol rýchlostný limit v platnosti. Tento fakt si asi pán Watt nevšimol.
Autor: topspeed.sk