Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 

Lucia Žitňanská bilbordy z okolia ciest nevytlačila

Automagazín - Auto-Moto

2013-09-24 12:18:00
BRATISLAVA 24. septembra (WEBNOVINY) – Poslankyni za SDKÚ-DS Lucii Žitňanskej sa nepodarilo vytlačiť bilbordy z okolia slovenských ciest, ako to navrhovala v novele stavebného zákona.

Parlament zamietol právnu normu, ktorou chcela Žitňanská umožniť prísnejšiu reguláciu umiestňovania vonkajšej reklamy.

Cieľom novely bolo poskytnúť obciam a mestám právo všeobecne záväzným nariadením regulovať umiestňovanie reklamných a informačných zariadení (RIZ) na svojom území a tak plniť svoju zákonnú povinnosť účinne rozvíjať územie a zároveň byť za to zodpovedný voličom.

„Dôvodom predloženia návrhu zákona je reakcia na kritickú situáciu RIZ na Slovensku. Samosprávy sú zo zákona zodpovedné za rozvoj a výzor svojho územia. Sú vystavené tlaku občanov situáciu riešiť, ale na jej riešenie nemajú dostatočné nástroje,“ argumentuje Žitňanská.


Bilbordy by sa vzdialili

Informačné, reklamné a propagačné zariadenia by sa podľa právnej normy mohli umiestňovať minimálne 200 metrov od osi priľahlého jazdného pásu diaľnic, ciest pre motorové vozidlá, ciest I. triedy a miestnych komunikácií určených pre motorové vozidlá a najmenej sto metrov od osi priľahlého jazdného pásu ciest II. a III. triedy a miestnych komunikácií I. až III. triedy.

„Je preukázané, že vonkajšia reklama odpútava pozornosť vodičov pri šoférovaní, čím zvyšuje nehodovosť, spôsobuje poškodenia zdravia a majetku a tým značné hospodárske škody,“ vysvetľuje poslankyňa za SDKÚ-DS.

Právna norma umožní obciam zaviesť nový typ miestnej dane, ktorou je daň za vonkajšiu reklamu. Platila by sa ako ročná daň a výnos z nej by bol príjmom obcí, ktoré by zároveň rozhodovali o jej výške.


Posilnila by práva obce

Žitňanskej novela rovnako posilňuje právomoc obcí, keď im dáva možnosť formulovať v rámci územného plánu aj ďalšie zásady a regulatívy, akými sú umiestnenie a usporiadanie reklamných a informačných zariadení a využívanie a ochrana územia vymedzeného ako vinohrady, respektíve vinice, ktoré môžu mať pre obec zásadnú prioritu.

Návrh dáva obci právomoc rozhodnúť o umiestnení a odstránení určitého druhu zariadenia, rovnako bude mať obec možnosť úplne zakázať umiestnenie určitého druhu zariadenia na svojom území, či už celom alebo jeho časti.

„Informačné, reklamné a propagačné zariadenia negatívne ovplyvňujú životné prostredie, malebnosť slovenskej krajiny, sú necitlivo umiestňované do atraktívnych miest a výhľadov, čím dochádza k ich devastácii a znehodnoteniu pre celú verejnosť,“ poznamenáva poslankyňa za SDKÚ-DS.

Bilbordy podľa nej páchajú obrovské škody v cestovnom ruchu. Atraktívne turistické destinácie, akými sú hlavné mesto Bratislava či krajské mestá, trpia neregulovaným výskytom zariadení, ktoré znehodnocujú mestský priestor, ničia pôvodný urbanizmus a architektúru.
Autor: Redakcia 4Tv
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén