Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 

LEXUS ODHALIL PODOBU LUXUSNÉHO CROSSOVERU LF 1 LIMITLESS

Novinky

17.1.2018



Koncept Lexus LF‑1 Limitless môžu poháňať palivové články, hybridný systém, plug-in hybridný pohon, zážihový motor alebo len elektromotor. Okolo roku 2025 bude pre každý model Lexus po celom svete v ponuke buď čisto elektrický model, alebo variant s možnosťou elektrického pohonu.

Ako roztavený japonský meč

Pokrokové stvárnenie konceptu Lexus LF‑1 Limitless je dielom dizajnového štúdia CALTY Design Research v Kalifornii. Dizajnový jazyk stavia na jednoduchej elegantnej koncepcii dizajnu, pripodobňovanej k roztavenému meču Katana. Použité dizajnové vyhotovenie spája organické tvary tekutého kovu s ostrými hranami tradičného japonského meča. Základom uhladeného, ale zároveň dravého dizajnu štúdie Lexus LF‑1 Limitless je predstava prechodu medzi hladkou tečúcou hmotou a pevným telesom s ostrými tvarmi.

Toto je naša vízia nového typu vlajkového modelu, ktorý disponuje schopnosťami crossoveru bez toho, aby sa vzdával jazdných schopností a luxusu typických pre dnešné špičkové sedany,“ uviedol Kevin Hunter, prezident spoločnosti CALTY Design Research Inc. „Koncept Lexus LF‑1 Limitless stelesňuje nápadité technológie a dokáže vyvolávať silné emócie prostredníctvom zaujímavejších skúseností vodiča a cestujúcich.“

Všetko sa začína správnymi proporciami. Vďaka zveličenému pomeru medzi polohou prístrojovej dosky a prednej nápravy získal Lexus LF‑1 Limitless atletický profil, ktorý pripomína skôr klasické grand turismá než vozidlá s karosériou kombi. Láka svojím sebaistým postojom, ktorý prvoplánovo vypovedá o mimoriadnych jazdných schopnostiach; podiel tu má aj kabína zasadená hlboko do podvozkovej platformy s pohonom zadných kolies, rovnako ako aj dravo vyzerajúce 22" kolesá, ktoré sa ledva vojdú pod vypuklé blatníky karosérie. Nízka línia strechy a nadpriemerná svetlá výška zasa potvrdzujú, že ide o crossover navrhnutý pre jazdné schopnosti kombinované s praktickosťou.

Kľúčovým prvkom celkového stvárnenia vozidla je maska chladiča v tvare vretena, podobne ako vo všetkých súčasných modeloch Lexus. V prípade modelu Lexus LF‑1 Limitless šli návrhári ešte o krok ďalej a použili detaily, ktoré vyvolávajú dojem, akoby vreteno masky vychádzalo až zo zadnej časti a pokračovalo smerom dopredu až k špičke vozidla. Samotná maska chladiča má trojrozmerné spracovanie vo farebných odtieňoch navrhnutých štúdiom CALTY. Lišty lúčovito vybiehajúce od stredového loga majú evokovať magnetické sily priťahujúce kovové piliny do jedného bodu. Nepoužil sa tu žiadny chróm, pretože Lexus LF‑1 Limitless namiesto toho víta cestujúcich pri príchode LED osvetlením v okolí masky chladiča.

„Modely značky Lexus, ako napr. RX, pomohli naštartovať celosvetovú popularitu vozidiel v kategórii prémiových SUV. Tento nový koncept crossoveru predznamenáva budúcnosť, ktorá ponúkne rozsiahle dynamické schopnosti a praktickosť v kombinácii s atraktívnejším a emocionálnejším dizajnom, čo, dúfame, opäť posunie očakávania zákazníkov v celom tomto segmente,“ uviedol Jošihiro Sawa, prezident spoločnosti Lexus International.

Podobnosť s fľašou od coly

Pri pohľade zboku má Lexus LF‑1 Limitless jasne ohraničenú krivku naprieč celým vozidlom, počnúc líniou blatníka vybiehajúcou z kapoty až po spodnú časť zadného stĺpika D. Táto jednoduchá krivka vytvára kontrast so zložitejšími povrchmi, ktoré sa nachádzajú pod ňou, ako je napr. široký predný blatník s krehkými záhybmi, nadväzujúcimi na hladké predné dvere s hlbokými prelismi. Odtiaľ potom karoséria smerom dozadu pomaly znova naberá na objeme a zahaľuje veľké zadné kolesá, vďaka čomu model získava tvar pripomínajúci fľašu od Coca Coly, evokujúci vzhľad klasických „muscle cars“.

Pri pohľade zozadu zaujme delený spojler v zadnej časti strechy, ale snáď každý štvorcový centimeter zadných partií konceptu Lexus LF‑1 Limitless zaujme nejakou zaujímavou krivkou či detailom. Krásne tvarované otvory v rohoch karosérie možno pripomínajú koncovky výfuku, ale v skutočnosti ide o prieduchy vzduchu obtekajúceho zadné kolesá. Plasticky spracované odsadenia nad zadnými kolesami zasa bezpečne nesú koncové svetlá, výrazne natiahnuté až na boky karosérie. Nad svetlami je ohromná sklenená plocha, ktorá pokračuje nad zadnými sedadlami a ponúka ničím nerušený výhľad na krajinu, a to aj vďaka spojleru rozdelenému na dve časti.

V rámci tradície omotenaši

Cieľom štúdia CALTY pri návrhu interiéru bolo ponúknuť celej posádke prémiové pohodlie. Lexus LF‑1 Limitless sa drží japonskej tradície omotenaši (čo znamená pohostinnosť) a víta každého cestujúceho s rovnakým entuziazmom. Kokpit bol navrhnutý tak, aby sa vodič mohol vždy plne sústrediť na aktuálnu situáciu, a preto tu namiesto rušivých analógových otočných ovládačov alebo tlačidiel nájdeme minimalistický displej priamo pred vodičom alebo ovládacie prvky aktivované pohybom.

Priestor pred predným spolujazdcom je omnoho otvorenejší s ešte menším počtom ovládacích prvkov a širokou prístrojovou doskou bez akýchkoľvek rušivých elementov. Zadní cestujúci sa môžu posadiť do rovnakých sedadiel ako vpredu, užívať si veľkorysý priestor na nohy a jednoducho ovládať klimatizáciu a palubný zábavný systém prostredníctvom samostatných displejov.

Kovové ozdobné obloženie interiéru šikovne spája ružovo zlatý a medený odtieň evokujúci farbu karosérie, tu však so saténovo hladkou povrchovou úpravou, ktorá navodzuje pocit útulnosti. Dojem kokpitu z pohľadu vodiča je navyše zvýraznený dekoračnými prvkami v okolí prístrojového panela a na volante. Ďalšie kovové detaily po celom interiéri kontrastujú s výplňami z tmavej kože Cocoa Bean a sedadlami čalúnenými bielou perforovanou kožou Chiffon White.

Kľúčovú úlohu pri vytváraní vzhľadu a atmosféry interiéru zohráva aj osvetlenie. Po aktivácii štartovacieho tlačidla sa spustí atraktívna postupnosť náladového osvetlenia, ktorá sa mení podľa toho, ktorý z dostupných jazdných režimov je práve zvolený. Ešte prepracovanejší efekt vytvárajú drevené výplne dverí s drobným perforovaním, vďaka čomu možno pozorovať nepriame rôznofarebné svetlo z miniatúrnych LED diód, ako doplnenie priameho stropného osvetlenia.

Všetky ovládacie prvky pohonného systému priamo na volante

K luxusnej atmosfére modelu Lexus LF‑1 Limitless prispievajú tiež technológie rozširujúce možnosti nastavenia pre vodiča. Ide napríklad o režim „Chauffeur“ umožňujúci jazdu bez zásahov samotného vodiča, a to vďaka elektronicky ovládanému riadeniu, brzdeniu, zrýchľovaniu, osvetleniu a signalizácii. Pre pohodlie vodiča sa všetky ovládacie prvky pohonného systému a všetky zobrazenia režimov nachádzajú priamo na volante, aby sa majiteľ mohol plne sústrediť na vozovku pred sebou. Výsledkom je hladké ovládanie vozidla bez zbytočného stresu, s maximálnou efektivitou a nižším rizikom nehody.

K dispozícii je navyše štvorrozmerný systém navigácie, ktorý tradičnú navigačnú sústavu rozširuje o dimenziu času. Plní úlohu pomocníka cestujúcich, ktorý dokáže predvídať potreby vodiča i zvyšku posádky na základe doterajšieho priebehu jazdy, dopravy a stavu vozoviek na zvolenej trase, podľa toho navrhovať zastávky na doplnenie paliva, odpočinok či občerstvenie, a dokonca zarezervovať ubytovanie v hoteli. Navigačné pokyny a informácie o trase sa zobrazujú na displeji na prístrojovej doske, obrazovkách zábavného systému pre zadné sedadlá, prípadne sa bezdrôtovo prenášajú do tabletov a inteligentných telefónov cestujúcich.

Na ovládanie 4D navigácie a integrovanej sústavy komfortných a zábavných funkcií slúžia dotykové ovládacie prvky s hmatovou spätnou väzbou, ľahko dosiahnuteľné z volantu. Displej ovládača Touch Tracer, zabudovaný do kožou čalúneného stredového panela, podporuje rozpoznávanie znakov pri zadávaní údajov. Zadní cestujúci môžu nezávisle nastavovať komfortné a zábavné funkcie pomocou vlastného dotykového ovládača s hmatovou spätnou väzbou, zabudovaného do stredového panela medzi zadnými sedadlami.

Špecifikácia:

Dĺžka

197,4"

5014 mm

Šírka

78,2"

1986 mm

Výška

63,2"

1605 mm

Rázvor náprav

117,1"

2974 mm

 

 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén