BRATISLAVA 14. novembra (WEBNOVINY) - Obyvatelia bratislavského Lamača sa zrejme dočkajú protihlukovej steny popri diaľnici D2. Viackrát sa totiž sťažovali na nadmerný hluk z motorových vozidiel jazdiacich po diaľnici. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) mala podľa starostky Lamača Oľgy Keltošovej pre minulý aj pre tento rok medzi svojimi prioritami vybudovanie protihlukovej steny pozdĺž Lamačskej a Hodonínskej, ktorá by odhlučnila najviac zasiahnuté oblasti Lamača - teda Starý Lamač a ulice Bakošová a Stará Lamačská. Ako starostka zároveň uviedla, NDS však svoje priority zmenila. Protihlukovú stenu by mohla v priebehu niekoľkých rokov vybudovať spoločnosť Penta, ktorá plánuje v lokalite investičnú akciu rozvoja územia - projekt Bory. Rokuje o tom aj s mestskou časťou, ktorá tento zámer podporuje. Agentúra SITA viackrát oslovila v tejto veci aj hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka, dodnes sa však nevyjadril.
"Naša spoločnosť prostredníctvom spoločnosti The Port, a.s. zadala na základe dohody s NDS a magistrátom hlavného mesta vypracovanie technickej štúdie výhľadového riešenia dopravnej situácie v severozápadnej časti mesta a na diaľnici D2 pre rok 2015," uviedol pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Penta Martin Danko. Zároveň potvrdil, že uvedené zadanie súvisí s plánovaným projektom Bory v danej lokalite. Súčasťou dopravnej štúdie je podľa neho aj hluková štúdia, ktorej závery sú prezentované v podobe návrhu protihlukových opatrení pre roky 2015 až 2030, teda pre obdobie očakávaného fungovania minimálne prvej etapy projektu Bory - obchodno-zábavného centra.
Na jednom z lamačských miestnych zastupiteľstiev bola aj zástupkyňa NDS, ktorá podľa starostky tvrdila, že meškanie výstavby protihlukovej steny spôsobila Penta, respektíve plánovaná výstavba komplexu Bory. Spoločnosť Penta sa však bráni. "Projekt Bory nemá vplyv na v súčasnosti existujúci problém s nadmerným hlukom, ktorý produkujú vozidlá na diaľnici D2," uviedol Danko. Spoločnosť koncom októbra odovzdala uvedenú štúdiu zástupcom NDS. "NDS tak získala podklad, na základe ktorého môže rozhodnúť o riešení protihlukových opatrení a reagovať tak na aktuálny problém nadmerného hluku v danej lokalite," doplnil Danko.
Mestská časť oslovila aj Regionálny úrad verejného zdravotníctva Bratislava, pričom žiadala, aby vyvodil sankcie za porušovanie právnych predpisov pri prekročení limitov hluku. Posledné merania hluku sa robili podľa starostky ešte v roku 2004, už vtedy však podľa nej hluk niekoľkonásobne prekračoval limity. Diaľnicu D2 prevádzkuje NDS na základe právoplatného kolaudačného rozhodnutia. "Správca komunikácie nemá možnosť obmedzovať pohyb motorových vozidiel po spravovanej komunikácii čo do frekvencie ani do druhu hlučnosti jednotlivých vozidiel. Preto je orgán verejného zdravotníctva povinný požadovať dodržiavanie prípustných hladín hluku na fasádach objektov s dlhodobým pobytom osôb iba v prípadoch výstavby novej komunikácie alebo pri jej podstatnej rekonštrukcie," uvádza sa v stanovisku regionálneho úradu, ktorý má agentúra SITA k dispozícii. Zároveň informuje o pripravovanej podstatnej rekonštrukcii dotknutého diaľničného ťahu, kde sa počíta s tretím jazdným pruhom. "Ubezpečujem, že vybudovanie protihlukovej ochrany Lamača bude jednou z podstatných podmienok vydania súhlasného záväzného stanoviska k uskutočneniu uvedenej stavby," píše sa v závere.
SITA