Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 

Jaguar zvažuje výrobu konceptu C-X75

Automagazín - Rôzne

13.10.2010
Foto: Jaguar
BRATISLAVA 13. októbra (WEBNOVINY) - Jaguar C-X75 na autosalóne v Paríži nikto nečakal. To auto sa tam zjavilo ako blesk z jasného neba, ktorý spôsobil, že po stiahnutí plachty padla prítomným novinárom sánka a ostali civieť na auto s nemým úžasom. Ako ste sa už mohli dočítať v článku Jaguar na autosalóne v Paríži, auto vzniklo pri príležitosti 75-teho výročia založenia tejto automobilky z Coventry. Poháňané je veľmi netradične – pomocou štvorice elektromotorov a dvoch plynových turbín.

Zatiaľ čo elektromotory sa pomaličky stávajú celkom bežnou súčasťou nových áut, plynové turbíny sú zatiaľ veľkou neznámou. Dá sa povedať, že všetko záleží od toho, či Jaguar dokáže vyrobiť použiteľné turbíny, alebo nie. Podľa slov Tonyho Harpera, ktorý má v Jaguari na starosti pokrokové pohonné systémy, by si zvládnutie technológie plynových turbín vyžadovalo tak dva až tri roky. Implementácia plynových turbín do automobilu je potom záležitosťou ďalších troch až štyroch rokov.

Možno ste teraz nadobudli pocit, že plynová turbína je niečo extrémne zložité a veľmi drahé. Opak je však pravdou. Plynová turbína obsahuje asi tak stokrát menej súčiastok ako bežný spaľovací motor, z čoho plynie jedna z jej hlavných výhod – spoľahlivosť. Jednoducho povedané, nemá sa tam čo pokaziť. Nie len že je teda jednoduchšia, navyše je aj ľahšia a lacnejšia na výrobu, ako spaľovací motor. V Jaguari však okrem iného potrebujú vyladiť aj symbiózu dvoch turbín so štvoricou elektromotorov.


Jaguar v týchto chvíľach skúma rentabilitu výroby modelu C-X75. Údajne sa rozhodujú medzi počtami 1000 a 2000 kusov ročne. Nech už budú výsledky prieskumov akékoľvek, či už v malých sériách, alebo vo väčších, hotový sériový Jaguar C-X75 neuvidíme jazdiť po cestách skôr ako za päť až sedem rokov.

Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén