Foto: Jaguar
BRATISLAVA 13. októbra (WEBNOVINY) - Jaguar C-X75 na autosalóne v Paríži nikto nečakal. To auto sa tam zjavilo ako blesk z jasného neba, ktorý spôsobil, že po stiahnutí plachty padla prítomným novinárom sánka a ostali civieť na auto s nemým úžasom. Ako ste sa už mohli dočítať v článku Jaguar na autosalóne v Paríži, auto vzniklo pri príležitosti 75-teho výročia založenia tejto automobilky z Coventry. Poháňané je veľmi netradične – pomocou štvorice elektromotorov a dvoch plynových turbín.
Zatiaľ čo elektromotory sa pomaličky stávajú celkom bežnou súčasťou nových áut, plynové turbíny sú zatiaľ veľkou neznámou. Dá sa povedať, že všetko záleží od toho, či Jaguar dokáže vyrobiť použiteľné turbíny, alebo nie. Podľa slov Tonyho Harpera, ktorý má v Jaguari na starosti pokrokové pohonné systémy, by si zvládnutie technológie plynových turbín vyžadovalo tak dva až tri roky. Implementácia plynových turbín do automobilu je potom záležitosťou ďalších troch až štyroch rokov.
Možno ste teraz nadobudli pocit, že plynová turbína je niečo extrémne zložité a veľmi drahé. Opak je však pravdou. Plynová turbína obsahuje asi tak stokrát menej súčiastok ako bežný spaľovací motor, z čoho plynie jedna z jej hlavných výhod – spoľahlivosť. Jednoducho povedané, nemá sa tam čo pokaziť. Nie len že je teda jednoduchšia, navyše je aj ľahšia a lacnejšia na výrobu, ako spaľovací motor. V Jaguari však okrem iného potrebujú vyladiť aj symbiózu dvoch turbín so štvoricou elektromotorov.
Jaguar v týchto chvíľach skúma rentabilitu výroby modelu C-X75. Údajne sa rozhodujú medzi počtami 1000 a 2000 kusov ročne. Nech už budú výsledky prieskumov akékoľvek, či už v malých sériách, alebo vo väčších, hotový sériový Jaguar C-X75 neuvidíme jazdiť po cestách skôr ako za päť až sedem rokov.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk