BRATISLAVA 8. septembra (WEBNOVINY) - Ak trochu sledujete ekonomické weby a investovanie, tak viete, že dnes investori, ktorí majú dostatok peňazí, váhajú kam vložiť svoje peniaze. Dlhé roky bolo pravidlom, že najbezpečnejšia je investícia do zlata. No bublina, ktorá spľaskla nedávno, zobrala investorom i tento posledný "bezpečný" prístav pre ich financie.
Štátne dlhopisy tiež už nie sú také 100%-tné ako si všetci mysleli, Grécka kríza ľuďom ukázala, že ani to nie je istota akú by hľadali. Akcie lietajú hore-dole, a tak je otázkou, čo sa dnes zhodnocuje najlepšie. Medzi výhodné investície sa dnes radia i veterány.
Pred rokmi, keď niekto kúpil napríklad klasické Ferrari za pár miliónov, vyzeral ako bohatý nadšenec. No zrejme už vtedy zopár chytrých hláv vedelo, čo robia. Najlepšie kúsky totiž zhodnocujú investíciu v desaťročnom horizonte viac než o 400 percent!
Samozrejme, bavíme sa tu o značkách ako Ferrari, Aston Martin, Porsche či Mercedes. A väčšinou sú to kúsky, ktorých sa vyrobilo menej ako 300, a dnes ich nájdeme už len v počte pár kusov. Medzi také môžeme zaradiť napríklad Ferrari 275 GTB (1960), Bentley Continental R (1953), alebo Lancia Aurelia B24S Spider America (1955).
Spomínané Ferrari 275 GTB v čase uvedenia na trh stálo niečo vyše 7000 Eur, čo na vtedajšie platy nebol malý peniaz, no nedá sa to porovnať s hodnotou, akú má dnes - ohromných 27 milión Eur. Situácia na trhu s veteránmi je dnes taká, že málo pracháčov chce svoje drahé investície vôbec predávať.
Každý chce ešte chvíľu počkať a potom predať s čo najvyšším ziskom. Napriek tomu sa však dá kúpiť auto, ale treba ho poriadne preplatiť. Veľmi dobré zhodnotenie ukázal predaj Ferrari 275 (1966), ktoré majiteľ podržal iba rok, a dokázal ho minulý mesiac predať za dvojnásobok kúpnej hodnoty, teda 1,7 milióna Eur.
Výnosnosť investície:
klasické autá - 395 percent
vzácne mince - 248 percent
známky - 216 percent
umenie - 199 percent
exkluzívne víno - 166 percent
bižutéria - 140 percent
hodinky - 76 percentPekný príklad je i nákup Ferrari 250 GT Berlinetta v roku 2003 za 1,2M dolárov a jeho predaj minulý rok za 6,7M. Samozrejme to, či takáto investícia je výhodná alebo na nej investor stratí, záleží od trendov a nájdení správneho kupca.
Dnes je v móde klasika zo 60-tych rokov, za desaťročie to môže byť špičkou v predaji McLaren F1 GTR alebo Veyron SS.
Každopádne ešte výraznejší rast cien veteránov sa očakáva v roku 2014, kedy sa oficiálne otvorí čínsky trh pre tento sortiment.
Že to pre niekoho bude výhodné, hovorí i štatistika organizácie Historic Automobile Group International (HAGI), ktorá udáva nárast cien oproti roku 1980 až 27-násobne. John Collins, špecialista na veterány Ferrari, jednému majiteľovi ponúkol za 250 GTO 32,1 milión libier. "Odmietol ma, majiteľ vie, že cena pôjde hore" - dodal.
Najdrahšie autá:
1954 Mercedes-Benz W196R Formula 1 - $29 496 308
1967 Ferrari 275 GTB/4 NART Spider - $27 500 000
1957 Ferrari 250 Testa Rossa - $16 390 000
1953 Ferrari 340/375 MM Competizione Coupe - $12 812 800
1957 Ferrari 250 Testa Rossa - $12 402 500
1936 Mercedes-Benz 540K Special Roadster - $11 770 000
1960 Ferrari 250 GT LWB California Spyder Competizione - $11 275 000
1968 Ford GT40 Gulf/Mirage - $11 000 000
1961 Ferrari 250 GT SWB California Spyder - $10 894 400
1931 Duesenberg Model J LWB "Whittell" Coupe - $10 340 000
Autor: topspeed.sk