Dnes je sobota, 23 november 2024
|
Ako si vedia hybridné automobily poradiť so zimou? Cars.com otestoval Prius štvrtej generácie, ktorý sa s Toyotou C-HR delí o tú istú platformu a hybridný pohon. Auto na celoročných pneumatikách sa na nespevnenej ceste pri mínusových teplotách správalo ako každé vozidlo s pohonom predných kolies – pri vhodne zvolenej rýchlosti si držalo stopu a bez problémov vchádzalo do zákrut. Hybridný systém nemal problémy pri naštartovaní vozidla po mrazivej noci (-9,4 °C). Za týchto podmienok sa najprv naštartoval benzínový motor, ktorý vytvoril teplo pre klimatizáciu.
Ako zdôrazňuje portál HowStuffWorks.com, vlastníci hybridov sa nemusia obávať o funkčnosť trakčnej batérie ani pri veľmi nízkych teplotách. Rovnako Toyota, ako aj iní producenti hybridov zaručujú bezproblémový štart elektromobilov až do teploty -30 ° C. Každý užívateľ mobilného telefónu vie, že v mraze môže telefón odmietnuť poslušnosť, ale trakčných batérií v elektromobiloch sa to netýka.
Hybrid 4x4 na snehu a ľade
Vodiči, ktorí sa nechcú vzdať rýchlej jazdy ani počas zimy, si môžu vybrať vozidlá 4x4. Toyota RAV4 Hybrid s pohonom E-Four má čo ponúknuť fanúšikom rýchlej jazdy po diaľnici, ako aj pri terénnej jazde na snehu a ľade. Je to najrýchlejšia verzia tohto modelu – auto s výkonom 197 kW sa rozbieha z 0 na 100 km/h za 8,3 s. Toyota RAV4 s pohonom 4x4 dostala pod kapotu hybridný systém E-Four vo verzii s predným pohonom aj vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies. O pohon zadných kolies sa stará dodatočný elektromotor s výkonom 68 koní. Tretí elektromotor plní predovšetkým funkciu generátora, získavajúceho energiu z brzdenia, avšak v prípade veľkej spotreby energie dodatočne poháňa vozidlo.
A ako vychádza hybridný RAV4 z porovnania so spaľovacou konkurenciou? Centrum AMCI Testing, najväčšie nezávislé testovacie centrum v USA, ktoré sa venuje testovaniu automobilov pri nízkych teplotách, vykonáva ročne stovky testov. Experti centra porovnávali správanie sa na snehu a na ľade u piatich SUV-čiek - Honda C-RV AWD, Jeep Cherokee Latitude 4x4, Subaru Forester 2.5i, Chevrolet Equinox AWD a Toyota RAV4 Hybrid s pohonom AWD-i, známym v Európe ako E-Four.
SUV-čko Toyota ukázalo na snehu a ľade vyššiu účinnosť aktívnych bezpečnostných systémov ako konkurenti. Hybridný RAV4 sa zastavil na ľade z rýchlosti 30 míľ za hodinu na nulu na vzdialenosti 73 m (Subaru Forester 82 m, Chevrolet 84,7 m a Jeep 91,4 m, Honda C-RV AWAD 95,7 m).
RAV4 Hybrid si najlepšie poradil aj pri rozjazde na klzkom povrchu. V tomto teste všetky vozidlá štartovali z 0 km/h a mali čo najrýchlejšie prekonať trasu 30 m idúc ľavými kolesami po snehu a pravými po ľade. Toyote RAV4 Hybrid sa to podarilo za 4,8 s. V poslednom teste hybridný RAV4 dosiahol najlepšiu trakciu v zákrute pokrytej snehom.
SUV pripravené na zimu
Toyota RAV4 Hybrid je štandardne vybavená varovným systémom nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu a kontroly trakcie, ktorý pomáha predísť šmykom, ako aj asistentom rozjazdu do kopca. Aby sa auto lepšie držalo na ceste, je vhodné používať zimné pneumatiky. RAV4 je vybavený hliníkovými ráfikmi s priemerom 17 alebo 18 palcov s zimnými pneumatikami Nokian WR SUV3. K výbave RAV4 dobre pripravenému pre zimné výjazdy patria ostrekovače svetlometov, vyhrievané ostrekovače čelného skla, vyhrievané športové sedadlá vpredu aj vzadu aj volant a vyhrievanie vonkajších spätných zrkadiel. O optimálnu teplotu vo vnútri vozidla sa stará dvojzónová klimatizácia. Lyžiari určite ocenia strešné nosiče, ktorými je bežne vybavený model RAV4 vo verzii Selection.
Spotreba paliva a ecodriving
Zimné podmienky znamenajú vyššiu spotrebu paliva v každom aute bez ohľadu na typ pohonu. Ale keďže hybridy ho potrebujú už pri štarte menej ako konvenčné vozidlá, budú aj v zimných podmienkach úspornejšie. Vodič im môžeme pomôcť dodržiavaním niekoľkých zásad. Po prvé, pred jazdou je potrebné zbaviť auto snehu – dodatočná vrstva snehu zvyšuje odpor vzduchu. Veľmi dôležité je odstrániť sneh z prednej mriežky masky, aby sme neblokovali prísun kyslíka do motoru. Keď teplota poklesne, je potrebné skontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách, pretože studený vzduch zmenšuje svoj objem. Vhodné je skontrolovať aj hladinu kvapalín a nezabudnúť na nemrznúcu zmes do odstrekovačov. Zásady ecodrivingu hovoria aj to, že nemáme voziť v kufri nepotrebné veci. Ak však hrozí reálne nebezpečenstvo, že uviazneme v snehu, treba mať so sebou menšie vrecko s pieskom a lopatku. Tento drobný ústupok nás môže zachrániť v nejednej krízovej situácii.
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |