SINGAPUR 21. septembra (WEBNOVINY) - Od štrnásteho tohtoročného podujatia seriálu MS formuly 1 Veľkej cene Singapuru sa očakáva, že vyjasní situáciu v boji o titul svetového šampióna.
Diváci na mestskom okruhu Marina Bay sa môžu v nočnom osvetlení tešiť na zaujímavé situácie nie len v podaní jazdcov z čela priebežného poradia šampionátu.
Nepokoj v tíme Red Bull
V Singapure doposiaľ vždy zvíťazil niekto zo stále aktívnych majstrov sveta a to motivuje vedúceho Fernanda Alonsa z tímu Ferrari i Lewisa Hamiltona z McLarenu, ktorý za lídrom zaostáva o 37 bodov.
Obaja sú majstri sveta, Španiel dokonca dvojnásobný.
Brit sa vďaka víťazstvám vo dvoch z predchádzajúcich troch pretekov dostal so 142 bodmi na druhé miesto klasifikácie.
V tesnom "závese" ho prenasledujú Fín Kimi Räikkönen na Lotuse (141 bodov) a Nemec Sebastian Vettel (140) z tímu Red Bull. Okruh Marina Bay je medzi jazdcami populárny.
"Ľudia po prvých dvoch ročníkoch zvykli hľadať príčinu horších časov v singapurskom osvetlení. Keď sa však zapnú svetlá, je to úplne rovnaké ako jazda počas dňa. Podľa mňa má každý rád nočné preteky v Singapure. Okrem dvoch tmavších miest je trať osvetlená veľmi dobre," povedal na margo špecifickosti VC Singapuru pre tímový web Kimi Räikkönen. Majster sveta z roku 2007 ďalej vyhlásil, že si tímy budú chcieť počas víkendu vyskúšať pred záverom sezóny rôzne novinky, preto je dôležité, aby sa vzájomne pozorne sledovali.
V tíme Red Bull prevláda znepokojenie nad funkčnosťou alternátora, ktorý obhajcu titulu Sebastiana Vettela pripravil o značný počet bodov. "V Singapure sme v minulosti dosiahli dobré výsledky. Je to veľmi náročný okruh, na ktorom musí monopost pracovať mimoriadne spoľahlivo," uviedol k blížiacemu sa podujatiu Vettelov tímový kolega, Austrálčan Mark Webber. "Tento rok sa nám na mestských okruhoch darí, preto si veríme, že budeme znova medzi najlepšími," dodal Webber.
Video: Okruh Marina Bay v Singapure
Pod umelým osvetlením
Na 5,073 km dlhom mestskom okruhu v Marina Bay, ktorý piloti absolvujú 61-krát, organizátori vymenili obrubníky. Tie minulý rok spôsobili nútené skrátenie piatkového meraného tréningu.
Medzinárodná automobilová federácia (FIA) potvrdila, že plastové obrubníky nahradili oceľové, ktoré ukotvili 24-milimetrovými skrutkami. Organizátori ďalej preasfaltovali výjazd z boxov i záverečnú časť trinástej ľavotočivej zákruty.
Zóna DRS oproti minuloročnej VC nezmení svoju polohu a bude sa nachádzať medzi štvrtou a koncom piatej zákruty. Komisárom pretekov bude bývalý jazdec Allan McNish. Na VC Singapuru možno za každých okolností očakávať zrážky, ktoré môžu zamotať priebeh pretekov.
Jazdiť sa bude proti smeru hodinových ručičiek. Na trati sa nachádza 23 zákrut, vďaka čomu je jednou z najpomalších na svete. Organizátori okruh vysvietili 1500 reflektormi s 2000-wattovými žiarivkami. Preteky VC Singapuru sa začnú v nedeľu 23. septembra o 20.00 h miestneho času (14.00 h SELČ).
Veľká cena Singapuru:
Dejisko: mestský okruh v Marina Bay
Dĺžka jedného kola: 5,073 km
Dĺžka pretekov: 309,453 km (61 kôl)
Divácka kapacita: 110 000
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
Rekord na jedno kolo: Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 1:45,599 (2008 - 172,74 km/h)
História:
Na území Singapuru sa išli prvé preteky monopostov na okruhu Thomson Road v roku 1961 pod názvom Orient Year Grand Prix. O rok neskôr už mali titul VC Malajzie. Po osamostatnený Singapuru od Malajzie sa od roku 1965 jazdili ako VC Singapuru. Niekoľko smrteľných nehôd a ropná kríza v roku 1973 ukončili históriu pretekov na Thomson Road. V roku 2007 sa dohodla singapurská vláda a telekomunikačná spoločnosť SingTel s Berniem Ecclestonom na päťročnej zmluve na usporiadanie VC Singapuru formuly 1. Trať v uliciach mesta Marina Bay, ktoré je centrom zábavy najmä pre zahraničných turistov, vytýčil známy nemecký architekt okruhov F1 Hermann Tilke. Vedie v blízkosti prístavu, čím pripomína trate v Monaku a Valencii.
Kuriozity:
*VC Singapuru je jediným podujatím v seriáli MS F1, ktoré sa jazdí v noci pri svetle reflektorov. Štartuje o 20.00 h miestneho času, čo vyhovuje európskym vysielateľom.
*Víťazstvo Španiela Fernanda Alonsa na Renaulte na prvej VC Singapuru v roku 2008 bolo spochybnené o rok neskôr, keď sa ukázalo, že jeho vtedajší tímový spolujazdec Nelson Piquet jr. po vnútrotímovej dohode úmyselne narazil do zvodidiel tesne po tom, ako Alonso absolvoval prvú zastávku v boxoch. Na trať musel vyjsť safety car, svoje pit stopy absolvovali aj ďalší jazdci, ktorí sa po nich zaradili až za Alonsa. Ten vďaka tejto výhode zvíťazil.
*Aféra prepukla o rok neskôr, keď Renault počas sezóny vyhodil Piqueta jr. a ten zverejnil citlivé informácie. Celá kauza znamenala podmienečné vylúčenie na dva roky pre tím Renault, päťročnú suspendáciu pre technického riaditeľa Pata Symondsa a doživotný trest vo F1 pre vtedajšieho šéfa tímu Flavia Briatoreho, ktorý však súd neskôr zrušil. Alonso pre nedostatok dôkazov vyšiel z aféry čistý.
*Okruh Sepang, na ktorom sa jazdí VC Malajzie, sa nachádza len 300 km od Marina Bay. Preto malajzijskí predstavitelia považovali VC Singapuru za nekalú konkurenciu pre svoje preteky. Bernie Ecclestone však tento problém vyriešil presunutím podujatia v Sepangu na jarný termín, preteky v Marina Bay sa jazdia na jeseň.
Doterajší víťazi:
2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 Fernando Alonso (Šp.) Ferrari
2009 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2008 Fernando Alonso (Šp.) Renault
Poradie MS (po 13 z 20 pretekov): 1. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 179 bodov, 2. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 142, 3. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus 141, 4. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 140, 5. Mark Webber (Aus.) Red Bull 132
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 272 bodov, 2. McLaren 243, 3. Ferrari 226, 4. Lotus 217, 5. Mercedes 126, 6. Sauber 100