BRATISLAVA 15. marca (WBN/PR) - Nové nariadenie Európskej únie, ktoré zavádza povinné označenie pneumatík štandardizovaným štítkom, poskytujúcim cenne informácie pre spotrebiteľov, prevádzkovateľov vozových parkov a ostatných kupujúcich s troma kľúčovými výkonnostnými parametrami.
Čo je európske značenie pneumatík?
Ide o nové nariadenie Európskej únie, ktoré zavádza povinné označenie pneumatík štandardizovaným štítkom, poskytujúcim cenné informácie pre spotrebiteľov, prevádzkovateľov vozových parkov a ostatných kupujúcich s troma kľúčovými výkonnostnými parametrami:
a) Valivý odpor
b) Priľnavosť na mokre
c) Hlučnosť
Štítok je podobný energetickému označeniu používanému na bielej domácej technike, ako sú chladničky a práčky, avšak štítok na pneumatike obsahuje zároveň informácie o bezpečnostnej charakteristike výrobku.
Čo je účelom značenia pneumatík?
Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a zlepšiť hospodárnosť a šetrnosť k životnému prostrediu v cestnej premávke podporovaním úspornejších a bezpečnejších pneumatík s nižšou hlučnosťou. Toto nariadenie zabezpečí lepšiu informovanosť koncových spotrebiteľov pri výbere pneumatík.
Prečo sú tieto tri vybrané kritériá tak dôležité?
Valivý odpor ovplyvňuje spotrebu pohonných hmôt pri automobiloch, a preto má aj priamy vplyv na životné prostredie. Hodnota priľnavosti na mokre je kľúčovým ukazovateľom z hľadiska bezpečnosti na ceste, poskytuje totiž informáciu o dĺžke brzdnej dráhy na mokrej vozovke. Hlučnosť pneumatiky má vplyv na kvalitu životného prostredia. Pre spoločnosť Goodyear Dunlop je bezpečnosť stále tou najvyššou prioritou.
Povie mi štítok všetko, čo potrebujem vedieť?
Tri parametre uvedené na štítku sú dobrým východiskovým bodom a je ich možné určite považovať za veľmi dôležité z bezpečnostného aj enviromentálneho hľadiska. Avšak existuje niekoľko ďalších dôležitých kritérií, ktoré by zároveň mali byť zvažované pri posudzovaní vlastností pneumatík. Spoločnosť Goodyear Dunlop testuje pri vývoji každej novej pneumatiky vyše 50 parametrov, medzi ktoré patrí odolnosť voči aquaplaningu, ovládanie na suchu a na mokre, či dĺžka brzdnej dráhy na suchej vozovke – teda podstatné bezpečnostné ukazovatele, ktoré nové značenie nezachytáva.
Spoločnosť Goodyear Dunlop by pri výbere pneumatiky odporučila nasledujúci postup:
a) Poraďte sa s profesionálnym predajcom
b) Využite informácie, ktoré poskytuje štítok
c) Verte kvalitným a spoľahlivým výrobcom pneumatík s dobrou povesťou
d) Prečítajte si testy nezávislých organizácií
e) Vyberajte pneumatiky podľa vašich potrieb a požiadaviek
Čo prinesie štítok spotrebiteľovi?
Zavedenie štandardizovaného značenia poskytne spotrebiteľom, prevádzkovateľom vozových parkov a ďalším kupujúcim prístup k objektívnym, spoľahlivým a porovnateľným informáciám ohľadom troch dôležitých parametrov. Spoločnosť Goodyear Dunlop verí, že štítok pomôže zákazníkom svojimi informáciami k lepšiemu finálnemu rozhodnutiu. Tým zároveň prispeje k vyššej bezpečnosti na cestách - vďaka informácii o priľnavosti na mokre, a poukáže na výhody jednotlivých pneumatík po ekonomickej a enviromentálnej stránke na základe hodnoty valivého odporu. Štítok však nedokáže postihnúť všetky výkonnostné charakteristiky pneumatiky.
Aký je prínos v zavedení štítkov pre Európsku úniu a jednotlivé štáty?
Nové značenie nemá za cieľ len zvýšiť bezpečnosť a zlepšiť výkonnostné parametre vozidiel na európskych cestách, ale súčasne prispieva k záväzku Európskej únie zvýšiť energetickú efektívnosť o 20 % a tiež znížiť emisie CO2 o 20 % do roku 2020.
Kedy sa predstavia štítky u výrobcov pneumatík?
Nariadenie Európskej únie vyžaduje, aby informácie o valivom odpore, priľnavosti na mokre a hlučnosti boli dostupné najneskôr 1. novembra 2012 na pneumatikách vyrobených po
1. júli 2012. Výrobcovia pneumatík však môžu označovať pneumatiky už aj skôr, ako to bude povinné.
Ktoré pneumatiky budú musieť byť označované štítkom s hodnotením?
Nová legislatíva sa týka pneumatík pre osobné automobily, ľahké nákladné automobily a nákladné automobily.
Nasledujúce kategórie patria mimo rámec vytýčený novou legislatívou:
a) Protektorované pneumatiky
b) Profesionálne off road pneumatiky
c) Pretekárske pneumatiky
d) Pneumatiky s hrotmi
e) Dojazdové rezervné pneumatiky
f) Pneumatiky určené na vozidlá, ktorých prvá registrácia sa uskutočnila pred 1. októbrom 1990
g) Pneumatiky s rýchlostným indexom nižším ako 80 km/h
h) Pneumatiky na ráfiku s priemerom menším ako 254 mm, alebo väčším ako 635 mm
ch) Pneumatiky na motocykel