Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai SANTA FE
 
 
Aktuálna súťažná otázka

Musí mať zimná pneumatika dezén minimálne 3 mm?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 

Európske klasiky vystrieda nočný Singapur

Automagazín - Auto-Moto

2013-09-22 06:00:00
SINGAPUR 22. septembra (WEBNOVINY) - Po európskych "klasikách" sa motoristická formula 1 presunie do juhovýchodnej Ázie, v nedeľu je na programe Veľká cena Singapuru, dvanáste podujatie tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta.

Na jazdcov čaká mestský okruh v Marina Bay, na ktorom doteraz víťazili len majstri sveta - po dvakrát Sebastian Vettel a Fernando Alonso a raz Lewis Hamilton.

Zaujímavý je ale čas štartu pretekov, ide o jediné nočné podujatie v kalendári a začína sa o 20.00 h miestneho času, 14.00 SELČ.

Trojnásobný a úradujúci svetový šampión Vettel z tímu Red Bull bude obhajovať minuloročné prvenstvo a pokúsi sa o zvýšenie svojho náskoku v priebežnom hodnotení MS. Dvadsaťšesťročný pilot má na svojom konte 222 bodov a pred druhým Fernandom Alonsom z Ferrari má luxusný náskok 53 bodov. Britská stajňa vo vlastníctve Dietricha Mateschitza by mala byť v Singapure favoritom, profil trate jej sedí, čo potvrdila v ostatných dvoch rokoch.

Video: Okruh Marina Bay



Preteky trvajú skoro dve hodiny

"Moje víťazstvá z rokov 2011 a 2012 boli najhodnotnejšie, pretože podľa mňa ide o jeden z najťažších okruhov v seriáli. Úprimne, vyhrať tu je niečo úžasné a cítite sa, že si naozaj zaslúžite šampanské. Sú to dlhé preteky, trvajú skoro dve hodiny, preto sa zdá, že sa nikdy neskončia. Trať je náročná sama o sebe, je na nej mnoho výmoľov a žiadny priestor pre chyby. Najčastejšie sa predbieha v ôsmej zákrute, DRS je ideálne použiť v zákrute číslo sedem," povedal Vettel pre stránku vdeportes.com.

Nádej na zisk titulu stále nestratil Alonso, jeho tím Ferrari urobil po letnej prestávke výrazný pokrok.

Talianska stajňa sa zlepšila aj kvalifikáciách, v ktorých sa po celý rok trápila, napriek tomu Španiel v ostatných dvoch pretekoch nestačil na suverénneho Vettela. V Belgicku aj Taliansku vyhral Nemec, dvojnásobný majster sveta Alonso bol dvakrát druhý.

"Pri odchode z Európy už ide do tuhého a je to dosť stresujúce. Počas augustovej dovolenky som sa na záver sezóny pripravoval veľmi tvrdo. Najmä vzhľadom na časové posuny, tie môžu byť rozhodujúce. Z fyzického hľadiska pôjde v Singapure o veľmi ťažké preteky, ale nápor to bude aj na psychiku, keďže sa ide večer. Na trati nemáte žiadny priestor pre chyby, no patrí medzi moje obľúbené. Obyčajne sa mi tu celkom darilo, z piatich štartov som získal štyri pódiové umiestnenia, z toho dve víťazstvá (2008 a 2010). Keďže ide o mestský okruh, riziko havárie stúpa. Povedal by som, že posledný sektor so zákrutami 18 a 19 patrí medzi miesta, kde môžete ľahko spraviť chybu. Je to najkritickejšie miesto na trati, kde aj malá strata koncentrácie môže ukončiť vaše preteky," cituje stránka formula1.ferrari.com Alonsove slová.

Tradične silný v kvalifikácii by mal byť Mercedes a predovšetkým Lewis Hamilton. Brit vyhral v tejto sezóne päť kvalifikácií (Čína, Veľká Británia, Nemecko, Maďarsko, Belgicko), najviac zo všetkých pilotov. Svetový šampión z roku 2008 zaostáva za vedúcim Vettelom o 81 bodov.


Ide o preverovací okruh

"Vždy som si užíval jazdu v Singapure a jedinečný nočný harmonogram. Jednoznačne sa to líši od klasických víkendov a skutočne je to veľmi ľahké, ak dodržíte plán. Samotná trať veľmi sedí môjmu jazdeckému štýlu. Dá sa povedať, že ide o akýsi preverovací okruh a potrebujete pracovať s autom po celý čas, aby ste zvládli všetky tesné zákruty a brzdné body. V Belgicku a Taliansku sme mali trochu náročnejšie víkendy, ale viem, že každý v tíme je rozhodnutý sa vypnúť k veľkým výkonom a v posledných siedmich pretekoch využiť čo najviac príležitostí na zisk bodov," uviedol Hamilton pre portál autosport.com.

Výhradný dodávateľ pneumatík pre formulu 1 Pirelli doviezol do Singapuru stredne tvrdé zmesi P Zero White a supermäkké zmesi P Zero Red.

"Pneumatiky, ktoré dovážame do Singapuru, predstavujú oproti vlaňajšku zmenu - vtedy sme siahli po supermäkkom a mäkkom obutí. Tohtoročné zmesi sú však celkovo mäkšie, aby zvýšili rýchlosť a priľnavosť. Singapur je pomerne hrboľatý, čo je pre mestské trate typické. Jazda v noci predstavuje aj zmeny vo vývoji teplôt. Priamy vplyv na degradáciu pneumatiky má aj veľké množstvo paliva. Ide o dlhé preteky, a tak majú tímy široké spektrum možností pre voľbu zaujímavých stratégií," povedal šéf Pirelli pre motoršport Paul Hembery.

Počas singapurského víkendu by malo byť od piatka do nedele maximálne 30 stupňov Celzia, pričom meteorológovia nehlásia možnosť dažďa.

Veľká cena Singapuru:

Dejisko: mestský okruh v Marina Bay

Dĺžka jedného kola: 5,073 km

Dĺžka pretekov: 309,453 km (61 kôl)

Divácka kapacita: 110 000

Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 1:45,599 (2008 - 172,74 km/h)

Najviac víťazstiev - jazdec: 2 - Sebastian Vettel (2011, 2012), Fernando Alonso (2008, 2010)

Najviac víťazstiev - tím: 2 - Red Bull

História:

Na území Singapuru sa išli prvé preteky monopostov na okruhu Thomson Road v roku 1961 pod názvom Orient Year Grand Prix. O rok neskôr už mali titul VC Malajzie. Po osamostatnení Singapuru od Malajzie sa od roku 1965 jazdili ako VC Singapuru.

Niekoľko smrteľných nehôd a ropná kríza v roku 1973 ukončili históriu pretekov na Thomson Road. V roku 2007 sa dohodla singapurská vláda a telekomunikačná spoločnosť SingTel s Berniem Ecclestonom na päťročnej zmluve na usporiadanie VC Singapuru formuly 1.

Trať v uliciach mesta Marina Bay, ktoré je centrom zábavy najmä pre zahraničných turistov, vytýčil známy nemecký architekt okruhov F1 Hermann Tilke. Vedie v blízkosti prístavu, čím pripomína trate v Monaku a Valencii.

Kuriozity:

VC Singapuru je jediným podujatím v seriáli MS F1, ktoré sa jazdí v noci pri svetle reflektorov. Štartuje o 20.00 h miestneho času, čo vyhovuje európskym vysielateľom.

Víťazstvo Španiela Fernanda Alonsa na Renaulte na prvej VC Singapuru v roku 2008 bolo spochybnené o rok neskôr, keď sa ukázalo, že jeho vtedajší tímový spolujazdec Nelson Piquet ml. po vnútrotímovej dohode úmyselne narazil do zvodidiel tesne po tom, ako Alonso absolvoval prvú zastávku v boxoch.

Na trať musel vyjsť safety car, svoje pit stopy absolvovali aj ďalší jazdci, ktorí sa po nich zaradili až za Alonsa. Ten vďaka tejto výhode zvíťazil. Aféra prepukla o rok neskôr, keď Renault počas sezóny vyhodil Piqueta ml. a ten zverejnil citlivé informácie.

Celá kauza znamenala podmienečné vylúčenie na dva roky pre tím Renault, päťročnú suspendáciu pre technického riaditeľa Pata Symondsa a doživotný trest vo F1 pre vtedajšieho šéfa tímu Flavia Briatoreho, ktorý však súd neskôr zrušil. Alonso pre nedostatok dôkazov vyšiel z aféry čistý.

Okruh Sepang, na ktorom sa jazdí VC Malajzie, sa nachádza len 300 km od Marina Bay. Preto malajzijskí predstavitelia považovali VC Singapuru za nekalú konkurenciu pre svoje preteky. Bernie Ecclestone však tento problém vyriešil presunutím podujatia v Sepangu na jarný termín, preteky v Marina Bay sa jazdia na jeseň.

Doterajší víťazi:

2012 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2010 Fernando Alonso (Šp.) Ferrari

2009 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren

2008 Fernando Alonso (Šp.) Renault

Poradie MS (po 12 z 20 pretekov):

1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 222 bodov, 2. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 169, 3. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 141, 4. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus 134, 5. Mark Webber (Aus.) Red Bull 130, 6. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 104

Pohár konštruktérov:

1. Red Bull 352, 2. Ferrari 248, 3. Mercedes 245, 4. Lotus 191, 5. McLaren 66, 6. Force India 61.
Autor: Redakcia 4Tv
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén