BRATISLAVA 24. januára (WEBNOVINY) - Slovenský motocyklový reprezentant Ivan Jakeš, ktorý štvrtým miestom utvoril nové historické maximum v slovenskom podaní na Rely Dakar, vyhlásil, že najťažšie preňho boli záverečné etapy prestížneho púštneho dobrodružstva.
Tridsaťdeväťročný jazdec Nad Ress Adventure tímu sa v 9. etape 34. ročníka Rely Dakar, ktorú organizovali v Peru, Argentíne a Čile, dostal medzi štvoricu najlepších motocyklistov a svoju pozíciu uhájil do konca pretekov. Vlani skončil jeho krajan Štefan Svitko piaty, v roku 2007 bol Jaroslav Katriňák deviaty.
"Pred pretekmi sme si v tíme povedali, že sa pokúsime neprepáliť tempo v úvode a uvidíme, čo sa stane. Na Dakare je potrebné od polovice poriadne zatlačiť na ostatných, ale dôležité je i šťastie. Po výsledkoch v 8. či 9. etape by ma mrzelo, keby to nevyšlo. V závere už som si dával pozor na motor a motorka to, našťastie, vydržala," zhodnotil svoje účinkovanie na Rely Dakar 2013 Ivan Jakeš. Motocyklista súťažiaci na KTM 450 Rally Replica mal po skončení súťaže od bronzového Čiľana Francisca Lopeza odstup 5:06 min. Domáceho pretekára po záverečnej etape organizátori potrestali za výmenu motora 15-minútovým zdržaním.
Obrazom: Ivan Jakeš po návrate z Rely Dakar
Motorka išla nad očakávanie
"Pred štartom poslednej etapy sa dlho špekulovalo nad tým, že ju zrušia. Podľa informácií od Portugalčana Rubena Fariu a Francúza Cyrila Despresa bol Lopez v tej chvíli za mnou, pretože vymenil motor. Bol som z toho rozhodený, hoci oni mi fandili a chceli, aby som sa umiestnil pred domácim jazdcom. Napriek veľkej oblačnosti však organizátori odštartovali 14. etapu, azda aj preto, že Lopezovi hrozil posun na celkové 4. miesto," zamyslel sa Jakeš. Pretekár z Brezovej pod Bradlom ďalej uviedol, že finiš bol preňho psychicky náročný.
"Nečakal som, že motorka pôjde tak parádne, bola úžasná. V cieli som pociťoval obrovskú radosť, ktorá sa snáď ani nedá opísať. Aj som si poplakal, na motorke som mal fotografie svojich dvoch detí. Stala sa mi úžasná vec, prišiel som na to, že šesť rokov, ktoré som tomu venoval, skutočne stálo za to. Neľutujem ani minútu," prezradil otec Katky a Klárky, ktorých obrázok mal počas rely umiestnený nad navigačným prístrojom.
Ivana Jakeša v Južnej Amerike sprevádzal dvojčlenný tím. O jeho fyzickú kondíciu a pohodou sa staral Marián Smyčka a o stroj KTM mechanik Jaroslav Beran.
Chvíľu mu chýbal zmysel pre orientáciu
Ivan Jakeš na Rely Dakar 2013 (etapa - poradie - celkové poradie):
1. - 61. - 61.
2. - 22. - 30.
3. - 14. - 17.
4. - 19. - 22.
5. - 10. - 18.
6. - 13. - 15.
7. - 13. - 14.
8. - 3. - 6.
9. - 6. - 4.
10. - 6. - 4.
11. - 8. - 4.
12. - 11. - 4.
13. - 7. - 4.
14. - 9. - 4. "Sme zohratí, naša spolupráca funguje bezchybne. Nemali sme ponorkovú chorobu a stále sme mali čo robiť. Priznám sa, že som počas tých dvoch týždňov využil služby fyzioterapeuta z Czech Dakar tímu, ale fyzicky som sa cítil skvele. Tohtoročný Dakar by som mohol hádam absolvovať aj cestou naspäť," žartoval skúsený motocyklista. Jakeš počas 3. etapy spadol, pričom stratil okuliare a ako priznal na štvrtkovej tlačovej konferencii, na chvíľu mu chýbal i zmysel pre orientáciu.
"Na správny smer ma naviedol Španiel Barreda Bort, následne som sa vrátil po okuliare a pokračoval som v ceste," vyhlásil Slovák, ktorý počas pretekov padol dovedna štyrikrát. Podľa Jakeša sa Rely Dakar v priebehu najbližšej dekády nevráti do Afriky. Štvrté miesto oslávil skromne - večerou a pohárom červeného vína v čilskom hlavnom meste Santiagu.
Na margo budúcoročnej účasti Jakeš povedal, že sa o nej bude s kompetentnými rozprávať neskôr. Každopádne, chcel by, ak zoženie dostatok financií, vylepšiť motorku KTM, od ktorej očakáva o 20 km/h rýchlejšiu "maximálku", aby mohol na rovinách konkurovať jazdcom na továrenských strojoch.
Špičkoví jazdci boli prekvapení
"Mnohí špičkoví jazdci boli prekvapení z toho, že maličký trojčlenný tím zo Slovenska s nimi dokáže jazdiť a tak dlho sa s nimi držať na čele. Všetci mi to priali a mnohí mi k úspechu blahoželali," prezradil Ivan Jakeš a dodal: "V záverečných dňoch sa nás dokonca chodili ľudia z KTM i Michelinu pýtať, či nám nič nechýba a či nepotrebujeme ich pomoc. Zaobišli sme sa však bez nej."
Na záver sa pretekár, ktorý štartoval s číslom 32, zamyslel nad tým, čo preňho znamená účasť na najnáročnejšej rely: "Je to droga, nedá sa to k ničomu prirovnať. Ide o 14 dní absolútneho šialenstva. Skúste ísť na motorke 800 km denne po diaľnici a potom si to porovnajte s rovnako dlhou jazdou mimo cesty. Boli chvíle, keď som si hovoril, či to všetko má vôbec zmysel, pretože ľudia vedia byť zlí. Dúfam, že sa po tomto úspechu dostanem aspoň na nulu a môj rodinný rozpočet sa postupne zlepší."
Z pohľadu umiestnenia bol na ceste Ivana Jakeša k najlepšiemu umiestneniu Slováka na Rely Dakar 2013 zlomovým 8. súťažný deň, keď si vybojoval 3. miesto a v celkovom hodnotení sa prvýkrát na podujatí dostal medzi desiatku najlepších jazdcov. O deň neskôr sa zo šiestej priečky klasifikácie prebojoval na štvrté miesto a to si udržal až do konca. Celé preteky na Rely Dakar dokončil pri svojej šiestej účasti len po druhý raz. V roku 2009 bol celkovo 43. a v ďalších ročníkoch skončil vždy predčasne.
Zo Slovákov do cieľa došiel len Jakeš
Na Rely Dakar 2013 účinkovali šiesti Slováci, do cieľa v Santiagu však prišiel len jazdec z Brezovej pod Bradlom. Z tých, ktorí skončili predčasne, sa najďalej dostal Štefan Svitko mladší. Tridsaťročný Žaškovčan zastupujúci farby Slovnaft-Oraving tímu sa po nepríjemnom páde v 11. etape, pri ktorom utrpel podliatiny a pomliaždeniny na celom tele, rozhodol ukončiť svoju púť tohtoročným púštnym dobrodružstvom.
Motocyklista Dušan Čipka doplatil na zlyhanie motora v 2. etape, jeho tímový kolega Ján Zaťko zo Slovakia Turbo teamu skončil o deň neskôr, keď mu na 171. kilometri 3. dielu v horúčave vyvrela voda a zadrel sa motor. Štefan Svitko starší, ktorého v posádke buginy Wild Cat dopĺňal Jozef Kutlák, nedokončil 2. etapu. Po náraze do piesočnej duny totiž utrhol záves kolesa a nemohol pokračovať v pretekoch.