BRATISLAVA 10. októbra (WEBNOVINY) - Auto môže v zásade dostať iba dva typy šmykov. Nedotáčavý a pretáčavý. Ako sa rieši nedotáčavý šmyk si povieme v ďalšom článku. V tomto sa zameriame na šmyk nedotáčavy.
Ako teda bolo povedané, poznáme iba dva typy šmykov. Samozrejme, že keď ide auto do „hodín“, šmýkajú sa už všetky štyri kolesá. Šmyk sa však stále začína nejakým spôsobom. Ak sa šmýka predná náprava, ide o šmyk nedotáčavý, ak dôjde k šmyku zadnej nápravy, je to šmyk pretáčavý. Šmyk je nutné zvládnuť už v počiatočnom štádiu, aby neprerástol do šmyku všetkých štyroch kolies.
Mýty a legendy
Keď sme pri štyroch kolesách, chcel by som vyvrátiť jeden mýtus. Mnohí vodiči sú presvedčení o tom, že auto s pohonom všetkých štyroch kolies je menej náchylné na šmyk. Nie je to pravda. Autá s pohonom 4x4 majú výhodu v lepšej trakcii. Vďaka tomu, že sila motora sa prenáša na štyri a nie iba na dve kolesá, auto s takýmto pohonom sa rozbehne ľahšie aj za zhoršených podmienok. Imúnne voči šmyku však rozhodne nie je.
Druhým veľmi rozšíreným mýtom je, že auto s predným náhonom má iba nedotáčavý šmyk a auto s pohonom zadných kolies má iba pretáčavý šmyk. Platilo by to pri necitlivom zošliapnutí plynového pedálu pri prejazde zákrutou. Za normálnych podmienok však akékoľvek auto môže dostať akýkoľvek šmyk – teda nedotáčavý, alebo pretáčavý.
Nedotáčavý šmyk – riešenie
Ako zistíte, že vaše auto má nedotáčavý šmyk? Veľmi jednoducho. Keď zatočíte volantom a auto nereaguje adekvátne k uhlu natočenia volantu – teda pokračuje ďalej takmer priamym smerom, máte nedotáčavý šmyk. Riešenie ani nemôže byť jednoduchšie. Stačí ubrať plyn a počkať, kým sa predné kolesá opäť chytia. Problém ale je nezačať prudko brzdiť, alebo netočiť prehnane volantom.
Najčastejšie chyby
Áno, na zvládnutie nedotáčavého šmyku stačí iba ubrať plyn. Je to také jednoduché. Čo však už nie je jednoduché, je nekonať impulzívne. Problém je v tom, že keď dostanete šmyk, zľaknete sa. Vtedy každý inštinktívne pustí plyn, čo je aj správne riešenie. Tam ale teba prestať. Väčšina ľudí totiž pod vplyvom pudu sebazáchovy „skočí“ na brzdu. A to je zásadná chyba číslo jeden. Predné pneumatiky nedokážu preniesť dostatočné bočné sily, ktoré sú potrebné zatočeniu a vy od nich ešte zrazu chcete, aby prednášali aj pozdĺžne sily potrebné pre zabrzdenie. Z fyzikálneho hľadiska to nie je možné. Sila je vektorová veličina. Sily pôsobiace na pneumatiky v priamom aj kolmom smere sa sčítajú a pneumatika je schopná preniesť na cestu iba časť z nich.
Druhou najčastejšou chybou je, že vodič opäť zo strachu pred opustením cesty začne zväčšovať uhol natočenia volantu v duchu: „Som v zákrute, zatočil som volantom, auto nezatáča, tak zatočím volantom ešte viac“. Ani táto filozofia nepomáha z rovnakého dôvodu, ako tá predošlá. Ak pneumatika neprenesie silu potrebnú na malé zatočenie volantu, určite neprenesie ani väčšiu silu, ktorú si vyžaduje väčší uhol vytočenia volantu.
Uznávam, že z tohto textu nemusí byť každému jasné, o čo presne ide. Príďte si to teda v praxi vyskúšať do školy šmyku Tempus SuperDRIVE. Je totiž lepšie raz zažiť, ako stokrát počuť.