BRATISLAVA 23. marca (WBN/PR) - Podľa najnovšej štúdie globálnej poradenskej spoločnosti A.T. Kearney Europe"s CEP Market: Steady Growth Begins to Shift porastie objem prepravených zásielok v Európe minimálne do roku 2016. Objem medzinárodných zásielok porastie o 8% ročne, u vnútroštátnych sa očakáva 4% rast. Zhruba konštantná zostáva priemerná hmotnosť medzinárodne prepravovaných zásielok, je to necelých 17 kilogramov.
Kým v roku 2013 sa v 10 významných európskych krajinách (Rakúsko, Dánsko, Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Holandsko, Rusko, Španielsko a Veľká Británia) prepravilo 5,4 miliardy zásielok, v roku 2016 by ich malo byť už 6,2 miliardy. Aj keď počet zásielok rástol a aj rásť bude, výnosy jednej zásielky v posledných rokoch mierne klesali. "
Tento trend bude zrejme aj pokračovať, dôvodom je predovšetkým zostrený konkurenčný boj v B2C segmente spojený s rozvojom nakupovania z internetu," hovorí Lars Ryssel z A.T. Kearney.
90% z celkového objemu zásielok a 70% z celkového obratu prepravných spoločností tvoria stále vnútroštátne zásielky. Medzinárodné zásielky ale podľa štúdie čaká rýchlejší rast - každoročne by sa mal ich počet zvýšiť o 8%, zatiaľ čo vnútroštátne zásielky by mali pribúdať "len" štvorpercentným tempom. "
Trhy s najväčším rastovým potenciálom u vnútroštátnej prepravy sú tie trhy, ktoré už teraz vykazujú veľký podiel B2C zásielok, teda Nemecko, Holandsko a Spojené kráľovstvo. Napríklad ale u Ruska a Turecka zase očakávame rast príjmov, pretože im stúpa zisk na jednu zásielku," hovorí Ryssel.
Vnútroštátnu prepravu v Európe výrazne podporuje rast B2C segmentu, ktorý zatiaľ ťahajú predovšetkým objednávky z e-shopov. "
Najväčšie tržby avšak stále plynú prepravným spoločnostiam zo zásielok v B2B segmente (56%), B2C reprezentuje 37% a C2C 7%," dopĺňa Ryssel. Čo sa týka objemu prepravených zásielok, tam tesne vedie B2C segment (47%), nasledovaný B2B (45%) a C2C s 8 percentami.
Podľa A.T. Kearney zákazníci si budú v budúcnosti stále viac vyberať zásielkové spoločnosti podľa ich ponúkaných služieb. Tlak vzrastie napríklad na čas doručenia, pokiaľ pôjde o doručenie balíka v rovnakom meste.
Slovensko porastie rýchlejšie ako priemer
"
Na Slovensku očakávame rýchlejší rast počtu zásielok v porovnaní s európskym priemerom, Čechy porastú oproti Európe dokonca dvojnásobným tempom. Dôvodom je dynamickejší ekonomický rast v porovnaní s vyspelými krajinami," hovorí Lars Ryssel z A.T. Kearney.
Trend nárastu medzinárodných zásielok potvrdzuje aj expresný prepravca TNT. "
Za prvé dva mesiace tohto roka sme zaznamenali 19-percentný nárast zásielok do krajín Blue Banana, čiže najvyspelejších západoeurópskych krajín. Ide najmä o B2B segment s doručením nasledujúci deň alebo dvoj- až trojdňových servisom," povedala Mária Džundová, obchodná a marketingová riaditeľka TNT.
Najťažšie zásielky posielajú v Rusku, slovenské zásielky sú presne o polovicu ľahšie
Rusko jednoznačne vedie v rebríčku najťažších medzinárodne prepravovaných štandardných zásielok. Priemerná váha ruských medzinárodných zásielok je úctyhodných 88 kilogramov, zatiaľ čo u druhého, Španielska je to už "len" 49 kilogramov.
Priemerná hmotnosť medzinárodných zásielok TNT posielaných zo Slovenska je 44 kilogramov. "
Dôvodom vysokej hmotnosti na jednu zásielku je ich tovarové zloženie. Zo Slovenska sa posielajú najmä hotové výrobky alebo polotovary zo slovenských fabrík a distribučných centier. To je dôvod, prečo zásielky na Slovensku majú vyššiu hmotnosť ako napríklad v Nemecku alebo Rakúsku," dodáva M. Džundová z TNT.
V hmotnosti patria ďalšie miesta Dánsku a Francúzsku (priemerná zásielka 37 kg), v Nemecku a Rakúsku vážia balíky priemerne len 8 kilogramov.
Pravidelná štúdia A.T. Kearney: 500 rozhovorov, 6 rokov v rade
Spoločnosť A.T. Kearney preskúmala trh so zásielkovou prepravou už šiesty rok po sebe. Štúdia vznikla na základe viac ako 500 hĺbkových rozhovorov so senior manažérmi veľkých hráčov v segmente CEP v 10 európskych štátoch (Rakúsko, Dánsko, Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Holandsko, Rusko, Španielsko a Veľká Británia), doplnených o plošný prieskum.
A.T. Kearney: globálna poradenská firma s 80-ročnou históriou
Spoločnosť A.T. Kearney bola založená v Chicagu v roku 1926. So svojou viac než 80-ročnou históriou je jedným z priekopníkov a svetových lídrov v oblasti poradenstva pre vrcholový manažment. Na českom a slovenskom trhu pôsobí od roku 1992. Hlavným cieľom A.T Kearney je posilnenie konkurenčnej pozície svojich klientov a dlhodobé hmatateľné zvýšenie hodnoty pre ich akcionárov. Poradenský prístup je zameraný v prvom rade na klienta, sekundárne mieri ale aj na všetky ostatné zainteresované strany - od manažmentu a zamestnancov cez akcionárov a dodávateľov až po verejný sektor.