Dnes je piatok, 22 november 2024
|
Vývoj technológií v automobilovom priemysle ide dopredu neuveriteľným tempom. Svedčia o tom aj inovácie, ktoré od roku 2010 predstavila značka Lexus.
Spolu so sesterskou Toyotou je Lexus najväčším výrobcom hybridných automobilov. Značka nielen vyrába vozidlá s hybridným pohonom, ale našla aj spôsob, ako recyklovať batérie, ktoré v nich používa. Lexus je navyše prvým výrobcom, ktorý použil systém na znovuzískavanie vzácnych kovov neodymu a disprózia, ktoré sa používajú pri výrobe hybridných motorov.
Lexusu vďačíme aj za skutočnú revolúciu v ovládaní klimatizácie v interiéri vozidla. V roku 2012 značka po prvýkrát použila v modeli LS inovatívnu palubnú technológiu s názvom Climate Concierge. Ide o klimatizáciu, ktorá využíva senzory na monitorovanie teploty tváre cestujúcich a individuálne reguluje vyhrievanie a chladenie na dosiahnutie optimálneho tepelného komfortu. Teplota v kabíne sa reguluje prostredníctvom kontaktných miest – sedadiel a volantu.
Diferenciál s názvom Torque Vectoring Differential vyvinul Lexus na zabezpečenie správneho rozdelenia krútiaceho momentu medzi kolesami v závislosti od podmienok na ceste a preferencie vodiča. Diferenciál TVD pracuje v troch režimoch: STANDARD – vyvažuje agilné jazdné výkony so stabilitou jazdy pri vysokých rýchlostiach, SLALOM – dôraz na okamžitú odozvu vozidla na pokyny volantu; TRACK – stabilné správanie pri jazde zákrutami. Systém debutoval v roku 2014 v športovom kupé RC F.
Technológia Clari-Fi
Systémy na kompresiu hudby uľahčujú prenos a ukladanie, ale ovplyvňujú kvalitu zvuku. Straty môžu niekedy dosiahnuť až 90 percent! Z toho dôvodu zaviedol Lexus do svojich vozidiel inteligentnú audio technológiu Clari-Fi, ktorá dokáže obnoviť zvukové detaily zaniknuté kompresiou digitálnej hudby. A to bez zosilnenia basov alebo aplikovania ďalších efektov. Prvým automobilom s touto technológiou bol v roku 2014 model Lexus NX.
Kompaktný turbomotor
V modeli NX spoločnosť Lexus predstavila aj prvý benzínový turbomotor. Obsahoval jedinečné riešenie – bola to vôbec prvá jednotka s hlavou valcov s integrovaným zberným výfukovým potrubím typu 4 do 2 a dvojkomorovým turbodúchadlom. Vďaka tejto konštrukcii bol motor hospodárnejší, kompaktnejší a ľahší - vážil iba 160 kg.
Lietajúci skateboard
Inovácie značky Lexus presahujú rámec automobilového sveta. Skvelým príkladom je lietajúci skateboard, ktorý japonská značka predviedla svetu v roku 2015. Nezvyčajná doska sa vznáša vďaka dusíkom chladeným supravodičom a permanentným magnetom. Lexus ju predstavil vo videoklipe nakrútenom v skateparku v Barcelone.
Aktívny asistent riadenia
Spolu s premiérou aktuálnej generácie limuzíny LS v roku 2017 uviedol Lexus na trh aj prednárazový bezpečnostný systém Active Steering Assist. Je to prvý systém v histórii, ktorý detekuje riziko kolízie a v extrémnej situácii dokáže nielen zabrzdiť, ale aj automaticky zasiahnuť do riadenia s cieľom predísť stretu s autom alebo chodcom.
Digitálne zrkadlá
Ďalšia limuzína značky Lexus - model ES - je vybavená digitálnymi bočnými zrkadlami. Systém je založený na kamerách umiestnených na mieste klasických zrkadiel a zobrazuje obraz na 5-palcových monitoroch. Takto vybavený Lexus ES sa stal prvým výrobným vozidlom s digitálnymi zrkadlami v histórii a od roku 2018 ho možno kúpiť v autosalónoch japonskej značky.
Reklama navrhnutá umelou inteligenciou
Model Lexus ES sa stal aj hviezdou nezvyčajnej reklamy. Jej scenár totiž vznikol prvýkrát v histórii s využitím umelej inteligencie. Videoklip Driven by Intuition režíroval držiteľ Oscara Kevin MacDonald a vznikol ako reklamná podpora pri uvedení sedanu ES na európsky trh.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=BhKw71AeOg4
Ďalšiu zaujímavú inováciu využil Lexus pri crossoveri UX, ktorý japonská automobilka uviedla na trh v uplynulom roku. Auto dostalo špeciálne 17-palcové aerodynamicky ventilované kolesá. Tvar profilu lúčov zabezpečoval chladenie kotúčových bŕzd a znižovanie aerodynamického odporu. Bolo to prvé takéto riešenie na svete.
Značka Lexus už roky určuje trendy aj v automobilovom osvetlení. Ako prvá zaviedla do cestných automobilov predné LED svetlá, ako aj adaptívny diaľkový systém. V priebehu minulého roka pribudol k tomuto zoznamu ďalší systém, a to Blade Scan AHS v modeli SUV RX. Celkom nová technológia spočíva v dynamickom usmerňovaní diódových lúčov pomocou zrkadla v tvare čepele. Širší a dlhší lúč svetla, najmä jeho predstih a rýchlosť umožňuje rozpoznať chodcov a dopravné značenie oveľa skôr a bez oslňovania vodičov vpredu alebo v opačnom smere.
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |