Dnes je štvrtok, 21 november 2024
|
Po desiatich rokoch, keď bola charakteristickým dizajnovým prvkom každého nového modelu značky Lexus, prechádza jej slávna vretenovitá mriežka chladiča transformáciou. V súlade s novou érou elektrifikovaných vozidiel sa tento charakteristický tvar rozvinul do novej „vretenovitej karosérie“, ktorú už možno vidieť na pripravovanej novej generácii SUV Lexus RX a plne elektrickom modeli RZ.
Vretenovitá mriežka chladiča je nezameniteľným prvkom značky Lexus od roku 2011, keď ju prvý raz predstavila v rámci svojho koncepčného modelu LF-Gh. Ten sa stal základom štvrtej generácie sedanu vyššej triedy GS, ktorý bol uvedený na trh hneď nasledujúci rok. Odvtedy sa dizajn mriežky neustále prispôsoboval charakteru každého nasledujúceho modelu Lexus a ponúkal rôzne vzory sieťoviny, rozmery i povrchovú úpravu.
Keď mriežka chladiča debutovala, vtedajší šéf spoločnosti Lexus Kijotake Ise vyhlásil: „Vozidlo by ste mali vedieť okamžite identifikovať ako Lexus... Okamžité vizuálne rozpoznanie je napríklad jedným z dôvodov, ktoré stoja za našou vretenovitou mriežkou chladiča. Na prvý pohľad môže pôsobiť agresívne, to je zámer, ale svoj odvážny charakter vyjadruje aj sofistikovane a elegantne.“
Postupne sa stala charakteristickým vyjadrením dizajnu „L-finesse“, ktorý spoločnosť Lexus používala nielen pre svoje cestné vozidlá, ale zakomponovala ho aj do futuristickej vesmírnej lode Skyjet, ktorú vytvorila špeciálne pre sci-fi film Valerián a mesto tisícich planét, ktorý vznikol s jej podporou. Ako dizajnový motív sa mriežka zaskvela aj v Lofte, ocenenom salóniku spoločnosti Lexus a leteckej spoločnosti Brussels Airlines na bruselskom letisku.
Pôvodná koncepcia mriežky chladiča je dnes východiskom radikálnejšej aplikácie tvaru vretena, v rámci ktorej sa stáva neoddeliteľnou súčasťou celkového dizajnu vozidla. Táto koncepcia „vretenovitej karosérie“ je súčasťou nového dizajnu značky Lexus „Next Chapter“, zvolený pre úplne nový model RX, kde má mriežka celkom nové stvárnenie a tvorí jednoliatu jednotku, ktorá plynule prechádza do karosérie. Spodná časť si zachováva sieťový vzor, zatiaľ čo horná časť zaberá spodný okraj kapoty, pričom logá Lexus sú umiestnené uprostred špicatého hrotu vretena.
Rovnaká koncepcia sa použila aj v modeli RZ 450e. Keďže ide o batériové elektrické vozidlo (BEV), vyžaduje menej chladenia ako vozidlo s konvenčným spaľovacím motorom, a tak sa od mriežky chladiča upustilo, čo poskytlo návrhárom väčšiu voľnosť a priestor na rozvinutie dizajnu. Napriek tomu zostáva vretenovitý tvar výrazný na celom centrálnom čelnom paneli, ktorý je vyhotovený vo farbe karosérie vozidla. Jeho pôsobivosť umocňujú priľahlé predné plochy s kontrastnou čiernou povrchovou úpravou, nízka línia kapoty a odvážnejšie tvarované predné blatníky.
Vreteno na oboch modeloch vytvára línie, ktoré prechádzajú z prednej časti vozidla smerom dozadu cez kapotu a svetlomety, čím vzniká výrazný a osobitý vzhľad prednej časti, ktorý upevňuje ambície pôvodného konceptu definovať značku.
HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi21.11.2024 |
ŠKODA OCTAVIA RS21.11.2024 |
SSANGYONG KORANDO BLACK EDITION21.11.2024 |
SUZUKI VITARA 1.4 MHEV21.11.2024 |
MERCEDES-BENZ G 580 EQ13.11.2024 |
TOYOTA PROACE CITY VERSO 1.5 S-4D13.11.2024 |